2 Haziran 2022 Perşembe

Duygusal Zekâ Modeli (Goleman, 2017)

Dr. Daniel Goleman 2017 yılında yazdığı makale ve kitaplarda Duygusal Zekâ kavramını oluşturan 4 bileşen ve bunları oluşturan toplam 12 alt yetkinliği tekrar düzenleyerek ifade etmiştir. Bu 12 yetkinlik aynı zamanda liderin duygusal zekâyı etkin olarak kullanması konusunda da öne çıkarmaktadır.


Goleman, Duygusal Zekâyı, akıllı olmanın farklı bir yolu olarak ifade eder. Duygusal Zekâ, aynı zamanda özellikle olağanüstü liderlik için yüksek performansın anahtarıdır. Bu kavram, kendinizi ve başkalarıyla olan ilişkilerinizi nasıl yönettiğiniz ile ilgilidir.

Modelin 4 bileşeni ve 12 yetkinliği aşağıdaki gibidir.

1. Öz Farkındalık

Duygusal Öz Bilinç

Duygusal öz bilinç, kendi duygularımızı ve bunların performansımız üzerindeki etkilerini anlama yeteneğidir. Duygularınızın sizi nasıl etkilediğini ve ne kadar iyi yaptığınızı anlıyorsunuz. Değerleriniz ve amaç duygunuz, hareket tarzınızı belirlemenize yardımcı oluyor.

2. Öz Yönetim

Duygusal Öz Kontrol (Öz denetim, Duygusal denge)

Duygusal Öz Kontrol (duygusal denge olarak da bilinir), stresli ve hatta zor koşullar altında etkinliğinizi sürdürmek için yıkıcı duygularınızı ve dürtülerinizi kontrol altında tutma yeteneğidir. Duygusal denge ile, yıkıcı duyguları (yüksek kaygı, yoğun korku veya hızlı öfke gibi yolunuza çıkan duyguları) tanır ve duygularınızı ve dürtülerinizi yönetmenin yollarını bulursunuz. Bir kriz sırasında bile stres altında sakin ve net kalırsınız.

Olumlu Bakış (İyimserlik)

Olumlu Bakış, durumlar ve olaylar karşısında olumlu tarafları görebilme yeteneğidir. Aksiliklere ve engellere rağmen hedeflerin peşinden gitmekte ısrar etmek anlamına gelir, başkalarının en azından onlar için yıkıcı olabilecek bir aksilik gördüğü durumlarda fırsatı görebilirsiniz.

Başarı Yönelimi

Başarı yönelimi, bir mükemmellik standardını karşılamaya veya aşmaya çalıştığımız anlamına gelir. İşleri daha iyi yapmanın yollarını aramak, zorlu hedefler belirlemek, hesaplanmış riskler almaktır.

Uyum Kabiliyeti

Uyum kabiliyeti yetkinliği , esneklik ve değişimi ele almak ve birden fazla talebi dengelemek, yeni durumlara yeni fikirler veya yenilikçi yaklaşımlarla uyum sağlamaktır. Bu, hedeflerinize odaklanabileceğiniz, oraya nasıl gideceğinizi kolayca ayarlayabileceğiniz anlamına gelir. Yeni zorluklarla karşılaşabilir, çevik ve ani değişimlere uyum sağlayabilirsiniz. Liderliğin

3. Sosyal Bilinç

Empati

Empati yeterliliği , başkalarının duygularını ve olayları nasıl gördüklerini hissetme yeteneğine sahip olduğunuz anlamına gelir. Endişeleriyle aktif olarak ilgileniyorsunuz. Diğer kişinin bakış açısını, neler olup bittiği hakkında düşündükleri terimleri anlamak için dikkatle dinlersiniz. Çok farklı geçmişlere ve kültürlere sahip insanlarla iyi geçinebilir ve fikirlerini diğer kişinin anlayacağı şekilde ifade edebilirsiniz.

Örgütsel Bilinç (Organizasyonel Farkındalık)

Örgütsel bilinç, bir grubun duygusal akımlarını ve güç ilişkilerini okuma, etkileyicileri, ağları ve karar vermede önemli olan dinamikleri belirleme yeteneği anlamına gelir. Bağlantılar oluşturma fırsatlarını fark edebilen ve temel güç ilişkilerini okuyabilen bir lider, liderlik etme konusunda daha iyi bir iş çıkaracaktır. Bu tür liderler yalnızca bir organizasyonda iş başında olan güçleri değil, aynı zamanda insanlar arasında işleyen yol gösterici değerleri ve konuşulmayan kuralları da anlarlar.

4. İlişki Yönetimi

Etkileme

Etkileme, başkaları üzerinde olumlu bir etki yaratma, onları desteklerini kazanmaları için ikna etme yeteneğini ifade eder.

Başkalarını Geliştirme (Koçluk ve Mentorluk)

Başkalarının uzun vadeli öğrenmesini veya gelişimini teşvik etme yeteneğidir. Geri bildirim ve destek vermek konuları öne çıkar.

İlham Veren Liderlik

İlham Veren Liderlik yetkinliği , insanlara ellerinden gelenin en iyisini yapmak, işi yapmaları için rehberlik etme yeteneğidir. İlhamla, ortak bir amaç duygusu uyandıran ve sunan bir şekilde paylaşılan bir görevi ifade edebilirsiniz.

Takım Çalışması

Takım çalışması yetkinliği, başkalarıyla ortak bir amaç doğrultusunda çalışma, aktif olarak sorumluluk ve ödülleri paylaşma ve takımın yeteneğine katkıda bulunma becerisidir. Empati kurar, saygı, yardımseverlik ve işbirliği ortamı yaratırsınız. Bu yeterlilik, her türlü işbirliğinin anahtarıdır.

Çatışma Yönetimi

Çatışma yönetimi yetkinliği , duygusal veya gergin durumlarda başkalarına yardım etme, anlaşmazlıkları incelikle açığa çıkarma ve herkesin onaylayabileceği çözümler tanımlama yeteneği anlamına gelir. Çatışmayı kazanmak ile etkin bir şekilde yönetmek arasında fark vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder