Kuraldışı yolcu konusu her dönemde havayollarını zorlayan bir konu olmuştur. Son iki yıl içerisinde konunun önemi dikkat çekici boyutta artmıştır. Konu ile ilgili yaşananlar, araştırmalar, önlemleri paylaşmak isterim.
Araştırmalar:
Federal Aviation
Administration (FAA) verilerine göre 2022 yılında 31 Mayıs
2022'e kadar ABD havayolu operatörlerinde yaşanan "Kuraldışı
Yolcu" konusunda rakamlar şöyle.
·
1443 kural dışı yolcu ihbarı yapıldı,
·
483 soruşturma başlatıldı (bu rakam 2019
yılında - 146, 2020 yılında - 183, 2021 yılında - 1099 kişi olarak gerçekleşti),
·
277 icra davası başlatıldı.
Bu sayılar; sadece FAA'e
rapor edilenler, mürettebatın rapor etmeye değer bulduklarıdır ve güvenlik
ihlalleri dahil değildir. Artışların en önemli sebeplerinden birinin pandemi
şartları olduğu değerlendirilmektedir.
The Association of Flight
Attendants-CWA (AFA-CWA) tarafından 2021 yılında yaklaşık
5.000 kabin görevlisinin katıldığı (30 havayolundaki kabin görevlilerinden
çevrimiçi bir anket aracılığıyla yaklaşık 5.000 yanıt toplandı) bir ulusal
ankete göre;
·
Katılımcıların yüzde 85'i kuraldışı yolcu
olayı yaşadığı
·
%58'i en az beş olay yaşadığı
·
%17'si bunu fiziksel bir olay olarak
yaşadığını bildirdi.
Kabin Görevlileri,
kuraldışı davranışın nedenlerinin ne olduğuna inandıkları sorulduğunda, maske
uyumu, alkol, rutin güvenlik hatırlatmaları, uçuş gecikmeleri ve iptallerin
olduğunu belirtti. Çalışma ayrıca, havayollarına olay raporları gönderen kabin
görevlilerinin %71'inin herhangi bir takip işlemi konusunda yapılanlarla ilgili
bilgilendirilmediklerini ifade ettiler.
Almanya'da PFH Private
University Psikoloji bölümünde Yvonne Görlich ve Daniel Stadelmann
tarafından "Uçan Kabin Ekiplerinin Ruh Sağlığı: COVID-19 Pandemisi
Öncesi ve Sırasında Depresyon, Kaygı ve Stres" konulu bir araştırma
yapıldı. Araştırmadan çıkan bazı sonuçlar;
·
Depresyon, anksiyete ve stres
semptomlarının, çalışma koşullarının öznel değerlendirmesiyle yüksek düzeyde
ilişkili olduğunu, ancak nesnelleştirilebilir parametreler olmadığını,
·
Varoluşsal korkular ve işini kaybetme
korkusu ile depresyon, kaygı ve stres arasında anlamlı pozitif ilişkiler olduğunu,
·
Nisan 2020'de yere indirilen mürettebat
üyeleri, depresyon ve stres açısından önemli ölçüde daha yüksek puanlar
gösterirken, o dönemde hala uçan bireylerde klinik olarak daha anlamlı
anksiyete belirtileri olduğunu ortaya koymaktadır.
Havayollarına göre;
Southwest Airlines'tan
bir temsilcinin paylaşımlarına göre "Çalışanlara, ruh sağlığı ve refahını
desteklemek için tasarlanmış çeşitli hizmetler ve kaynaklar, havayolunun
çalışan yardım programının bir parçası olarak sunuluyor, ruh sağlığı
klinisyenlerine telefonla günde 24 saat ücretsiz erişim sağlanıyor. Pandemi
boyunca stres yönetimi, sağlıklı yaşam, zorlu zamanlarda hareket tarzları
konularını içeren web seminerleri ve kaynaklar sunarak çalışanların ruh
sağlığını desteklemeye odaklanıldı."
American Airlines
"Tüm ekip üyelerine ve ailelerine “Çalışan Yardım Programı” aracılığıyla
zihinsel sağlık desteği sunuyor. Ayrıca danışmanlar aracılığıyla sanal, telefon
ve yüz yüze destek fırsatları sağlanıyor.”
Delta Airlines
"Her kabin görevlisinin arkasında, arkalarını kollayan destekleyici
liderler ve meslektaşlardan oluşan bir ekip vardır. Ayrıca son yıllarda
zihinsel sağlık kaynaklarına erişimin ve kapsamın genişletilmesine yatırım yapıldı.”
Florida Teknoloji
Enstitüsü Havacılık Koleji’nden Shem Malmquist, “Sorun çoğunlukla ABD
sorunudur” diye değerlendiriyor. Devamında “Bunun bir kısmı kesinlikle
pandeminin ABD siyasetinde siyasallaşmasıyla ilgili. Ayrıca, ABD yolcularının
çoğu kabin ekipleri tarafından daha genel olarak sorunlu olduğu düşünülüyor.” Basında
çıkan haberlere göre Avrupa, Kanada ve Avustralya'nın da pandemi sırasında kural
dışı yolcu sayısındaki artışta zorluklarla karşılaştığı yer almaktadır. Asya’da
ise bu tür olaylar daha nadir olduğu değerlendiriliyor.
Kuraldışı Yolcu
olaylarının genel olarak artış nedenlerinin başında pandemi döneminde alınan
önlemlerin yolculara uygulatılmasında yaşanan zorluklar gelmektedir. Bu da
kabin ekiplerinde stres ve kaygıya neden olmaktadır. Stres ve kaygının tek
nedeni bu değildir. Bunun yanı sıra dönem koşulları ve sektörün öngörülemez
doğası nedeniyle, gelir kaybı, iş kaybı, bazıları için azalan uçuşlar ve bazıları
içinse yoğun uçuşlar sayılabilir.
Neler yapılıyor/yapılabilir?
Kurumlar açısından;
·
Sektörün her kademesinde kuraldışı yolcu
konusunda “Sıfır Tolerans Politikası” uygulaması başlatıldı.
·
Özellikle havalimanlarının halka açık
alanlarda uyarıcı pano, görsel ve videolar kullanılıyor.
·
Önlemler ile ilgili personel
bilgilendiriliyor.
·
Alkol alımı konusunda bazı tedbirler
ortaya konuyor.
·
Verilecek cezalar tekrar gözden
geçiriliyor.
Personel için
·
Çalışma saatleri ve yoğunluğunun tekrar
gözden geçirilmesi.
·
Resilience (dayanıklılık), stresi yönetme,
wellbeing (iyilik hali) konularında kurumsal tedbirlerin yanı sıra eğitim,
koçluk, peer support (akran deteği) psikolojik destek sağlanması.
Kaynaklar:
https://www.afacwa.org/unruly_passengers_survey
https://www.faa.gov/data_research/passengers_cargo/unruly_passengers
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.581496/full
https://www.cnbc.com/2022/02/23/air-rage-during-the-pandemic-where-it-is-and-isnt-happening-.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder